Lördag 29 januari 2017  Stekgryta för 2.539 kronor. Suck!
    Bor man som jag, djupt in i skogen, så är e-handel en välsignelse. Jag köper nästan allt 
(dagligvaror frånräknade) via Internet. Utbudet är enormt. Möjligheterna att jämföra pris 
och kvalité stora. Dessutom är det oftast billigare. 
    Företagens registrering av mina köpvanor känns dock inte helt ok. Köper jag till exempel 
en stekgryta, frisörsax, brandsläckare eller förstoringsglas, så dyker samma varukategori 
upp som annonser på de internetsidor jag besöker dagligen (tre dagstidningar och en väder-
sajt). Jösses! Det är inte alltid samma vara som jag köpt (att köpa en stekgryta för 2.539 
 kronor eller en ficklampa för 1.499 kronor, gör jag inte ens under pistolhot) men inom samma 
varuspann. 
   Jag har inte en susning om hur det fungerar. Någon (alt. något) samlar ihop uppgifter om 
mina inköp. Någon utformar annonser. Någon har gjort en överenskommelse med vissa saj-
ter att publicera annonserna. Etc. Jag tar för givet att annonserna endast finns på min IP-
adress. Kan det verkligen vara lönsamt? Jag har ju redan köpt prylen! Förstår nada.
   Det vore intressant att prata med denna Någon. Alt. Något.
   Suck!
Dagens citat: "Sedan patienten slutade röka har hans lukt kommit tillbaka." 
(Ur sjukjournal)